od Lehára po Superstar 1

Autor: stefan mozi | 19.2.2013 o 12:00 | (upravené 3.3.2013 o 17:59) Karma článku: 6,09 | Prečítané:  1020x

V druhej polovici 19. storočia mestá habsburskej monarchie, podľa vzoru Paríža rýchlo vzrastali a krásneli. Bohatnúca, buržoázna, aristokratická spoločnosť, jej paláce s krásnymi salónmi dali podnet ku vzniku kaviarňam s trblietajúcimi sa zrkadlami, so strieborným lemovaním a bohatým zariadením. S tým sa zrodila potreba, ktorá na konci 19. storočia dala podnet na vznik tzv./Kaviarenskej- salónnej hudbe/.

Vidiecki hudobníci v krátkom čase, /1-2 desaťročí/ vyrástli v hudobnej znalosti a v ovládaní svojich hudobných nástrojov v novo vzniknutom štýle hudby, neraz až do majstrovstva a virtuozity. Ako sa menila spoločenská funkcia a význam kaviarní, tak sa primerane menila aj kaviarenská hudba, vznikali kaviarenské salónne hudobné zoskupenia, súbory. Nástrojové obsadenie súborov bolo viac - menej "serenádne". Stehgeiger - primáš, druhé husle, kontráš - viola, kontrabas, čelo, klarinet, základný harmonický nastroj klavír, ale u nás dominoval v tom čase skôr cimbal. Repertoár hudobných súborov na počiatku 19. stor. obsahoval: pochod, valčík, overtúru, operetné podpouri, hudobne spracované a upravené ľudové piesne. Salónni hudobníci boli väčšinou židovského pôvodu, u nás tvorili väčšiu časť salónnych hudobníkov, hudobníci cigánskeho pôvodu. V 19. storočí v názorne romantickom duchu so správnym obchodným cítením nazývali túto hudbu "cigánska hudba", odhliadnuc od skutočnosti, že sa títo bývalí dedinskí hudobníci prispôsobili, integrovali do mestského života a prevzali hudbu mestského publika. V kaviarňach sa spoločenský tanec objavil okolo r. 1911 s príchodom tanga. Vývoj pod americkým vplyvom priniesol nové hudobné formy a celý rad spoločenských tancov - ragtime, foxtrot, blues, charleston, ktoré spopulárneli. Zodpovedajúc kritériám sa kaviarenská hudba stala viac farebná a diferencovaná. Kto boli pionieri tohto historického vývoja, by sme bez nároku dôslednosti radi zmapovali. Kaviarenské publikum – spoločnosť mala podľa vzoru Viedne široký hudobný vkus, preto boli kaviarenskí hudobníci veľmi všestranní. Repertoár primášov – Stehgeigerov, klaviristov, violončelistov obsahoval hudobné skvosty operetných diel, klasickej hudby, ako aj národnú ľudovú hudbu v dobovej hudobnej úprave. Príznačným bolo hudobné členenie skladby, vášnivé zobrazenie a voľnejší prejav. Na prelome 19.- 20. storočia všetky uvedené skutočnosti tvorili pomenovanie, tzv. "Cigánske podanie" /Stilo Zigano/. Spomenutá individuálnosť, /možno jedinečnosť/ je azda tajomstvom úspechu uvedeného spôsobu prednesu. Yehudi Menuhin /husľový virtuóz/ vo svojej knihe z roku 1972 "Hudba človeka" píše o uvedenom - "Primáš diktuje rýchlosť, vibráto tvorené ľavou rukou, glizavé pohyby, farba tónu je ešte viac príznačná, ako jasná práca pravej ruky so sláčikom, je schopný v každej fráze okamžite zrýchliť, alebo spomaliť". Spôsob tejto hry sa dobre osvedčil v prednese operetných melódií. Veď veselosť, komičnosť a výsmešnosť dala podnet ku vzniku operety, ktorá sa, ako je nám známe, na prelome 19. a 20. storočia vysmievala z ťažkopádnosti, vplyvuchtivosti a pátosu /Hervet 1825-1892/, /J.Offenbach 1819-1880/ a i. Zvláštnu kapitolu by si zaslúžila Viedenská opereta. J.Strauss ml., Milöcker, Zeller. Druhú časť obdobia rozkvetu operety reprezentovali Franz Lehár, Emerich Kálmán, Leo Fall, Oskar Strauss a slovenskí operetní hudobní skladatelia. O interprétoch tejto hudby, o vzniku a vývoji u nás spomínam v tejto skromnej forme publikácii na pokracovanie, lebo obdobie po druhej svetovej vojne veľmi zmenilo sociálnu štruktúru spoločnosti a hierarchia hodnôt málom všetko zmyla.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?