od Prešporku po Bratislavu 1

Autor: stefan mozi | 21.2.2013 o 21:54 | (upravené 3.3.2013 o 18:13) Karma článku: 5,64 | Prečítané:  746x

Na prelome 19. a 20. storočia mal Prešporok svoje osobitné postavenie vo vývoji Slovenskej populárnej hudby. Poloha Prešporka a hudobné tradície tomu dopomáhali. Nová spoločenská úloha vo vzniknutom štáte Čechov a Slovákov, Československu, dala Bratislave a Bratislavčanom širšie možnosti a intenzívnejšie vnímať ľahký žáner podľa svetových trendov. Kultúrny a hudobný vplyv Viedne, Budapešti a Prahy, nové hudobné trendy v Paríži, Londýne, Mníchove a v Berlíne, migrácia umelcov, známych hudobných skupín, hudobníkov, tanečníkov a interprétov modernej hudby, začali pomaly ovplyvňovať aj slovenských umelcov a interprétov populárnej hudby. Moderný Európsky spôsob života po 1.svetovej vojne sa začal prejavovať aj v Bratislave 20. rokoch 20. storocia.

Začiatkom 20. storočia v Bratislave prevládala ľudová hudba a opereta, tieto žánre boli veľmi obľúbené medzi obyvateľstvom Bratislavy. To bolo veľmi citeľné v pôvodnej hudobnej tvorbe a interpretácii ľahkého žánru v dvadsiatych a tridsiatych rokoch minulého storočia. V Bratislave sa v tom čase zabávalo v podnikoch typu reštaurácií, ktorých publikum sa počas dňa často menilo, ale aj ostávalo vyhľadávajúc pobavenie pri hudbe a víne, ktoré Bratislavčania radi pili v mnohých vinárňach a kaviarňach Bratislavy. Niektoré kaviarne sa menili k večeru na tanečné podniky aj s varietným programom. Bratislavčania sa radi zabávali v kaviarňach a zábavných podnikoch podobným kaviarňam a podnikom, aké mala v tom období Budapešť, Viedeň, alebo Paríž. Mesto sa počas dvoch desaťročí existencie nového Československého štátu rýchlo rozrástlo, obyvateľov pribúdalo, pred vypuknutím 2.svetovej vojny patrilo medzi sto tisicové Európske mestá. Bratislava nemala veľa varietných podnikov, tie ostávali doménou Paríža, Londýna, Berlína, Viedne, Budapešti a Prahy. Ale orchestre a interpreti, sprostredkovávaní hudobnými agentúrami a managermi-impresáriami, v ktorých záujme bolo sprostredkovať dobré a lukratívne angažmány pre umelcov mali aj v Bratislave a jej zábavných podnikoch vitálneho odberateľa. A tak okrem iných miest Európy, trendovú hudbu a varietné programy bolo počuť a vidieť aj v Bratislave. Ľahký žáner na Slovensku interpretovali na začiatku storočia salónne orchestre, hudobné formácie a väčšie cigánske kapely, ako následníci pôvodných hudobných zoskupení z minulého storočia, vojenských kapiel z čias monarchie, ktoré sa skladali z kvalifikovaných a rutinovaných vojenských hudobníkov, divadeľných, orchestrálnych hráčov a hudobníkov prevažne židovského pôvodu, hrajúcich klasickú hudbu a drobnosti majstrov v menších hudobných formáciách na dvoroch šľachty a vtedajšej prominentnej spoločnosti 19. a počiatku 20. storočia. /obľúbené boli kapely "Mihók","Pihík",ktori úspešne hosťovali aj na Švédskom kráľovskom dvore. Primáš Jozef Mihók bol dvorným kapelníkom rodiny Estherháziovcov v Galante. Mimoriadne znenie a zvuk jeho kapely inšpiroval aj známeho skladateľa svetového mena Zoltána Kodalya. Jožko Pihík a jeho kapela bol veľmi oblúbeny a populárny medzi Bratislavským publikom, hlavne medzi Bratislavskými študentmi. V týchto hudobných zoskupeniach koncom 19.storočia a začiatkom 20. storočia už hrali aj bratislavskí cigánski hudobníci, ktorí sa zdokonaľovali v žánry a kultivovanom interpretovaní dobovej hudby. Vyrastali z nich skvelí a dobrí inštrumentalisti, predníci, vznikala novodobá profesia "primáša kapelníka", profesia "karmestra" –človeka, čo zaúčal a naučil jednotlivých hráčov ľudových hudobných formácií neovládajúcich dostatočne hru z nôt, hrať svoj part a plniť funkciu toho, či onoho nástroja v kapele. Vznikali hudobné súbory, ktoré dokázali organizovane interpretovať aktuálne skladby toho času, prispôsobené na danosť konkrétneho hudobného suboru. Absolventi hudobných inštitútov, hudobnej a dramatickej akadémie /neskôr konzervatórium/ sa pomerne rýchlo integrovali okrem klasických hudobných telies aj do hudobných formácii interpretujúcich "ľahký žáner".
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?