Hudobné agentúry Slovenska v Bratislave – časť 2

Autor: stefan mozi | 31.3.2013 o 14:41 | (upravené 31.3.2013 o 14:48) Karma článku: 3,02 | Prečítané:  751x

V období rokov 1965 - 1966 sa stala profesia hudobníka tzv. ľahkého žánru veľmi lukratívnym povolaním. K profesionálnym hudobníkom presedlalo veľa ľudí z iných profesií. Každý profesionálny kaviarenský hudobník musel absolvovať kvalifikačné skúšky s najmenšou kvalifikačnou triedou 3A., inak nemohol byť evidovaný a sprostredkovaný zahraničným oddelením Slovkoncertu, lebo oficiálne nezodpovedal odborným kritériám profesionálneho hudobníka podľa smerníc Ministerstva kultúry ČSSR, neskôr SR.

Odbornú a umeleckú úroveň posudzovala komisia skladajúca sa z erudovaných hudobných odborníkov. Hudobníci s absolutóriom boli zatriedení hneď po vstupe do pracovného pomeru do zodpovedajúcej kvalifikačnej triedy. Kvalifikačné skúšky hudobníkov z povolania bol systém, ktorý dopomáhal udržiavať odbornú úroveň, kvalitu jednotlivých hudobníkov, umeleckú úroveň interpretov, ako aj úroveň koncertných vystúpení slovenských umelcov a súborov doma i v zahraničí do čias, kým oddelenie Slovkoncertu IHČ (iná hudobná činnosť) umožnilo profesionálne účinkovanie aj amatérom a amatérskym súborom tým, že začalo prepožičiavať zodpovedajúce kvalifikačné zatriedenie, aj koncertné (kvalifikačné skúšky koncertných umelcov vyžadovali väčšie nároky od hodnotených umelcov) hudobníkom s nižším, alebo žiadnym kvalifikačným ohodnotením. Zahraničné oddelenie Slovkoncertu prevzalo približne v 70. rokoch minulého storočia kompetencie sprostredkovania slovenských hudobníkov z povolania, sólistov, umelcov i umeleckých telies ako Slovenská filharmónia, divadlá, Symfonický orchester Československého rozhlasu v Bratislave a iných od Pragokoncertu, ktorý bol doposiaľ jedinou výhradnou inštitúciou sprostredkovávajúcou zahraničné účinkovanie a angažmány v ČSSR. V 70. a 80. rokoch bol mimoriadne lukratívny obchod Ministerstva kultúry SR a Slovkoncertu, vývoz a sprostredkovanie slovenských hudobných súborov, hudobníkov populárnej aj ľudovej hudby, okrem sprostredkovávania klasických umelcov, interpretov a hudobných telies. Zahraničné oddelenie Slovkoncertu, aj oddelenia IHČ sa rozrástli okrem Bratislavy aj v Košiciach a Banskej Bystrici a tak mala umelecká agentúra Slovkoncert pomaly viac administratívnych zamestnancov, ako sprostredkovávaných umelcov. Spôsob hodnotenia hudobníkov pretrval až do roku 1989. Po roku 1989 sa kompetencie agentúry Slovkoncert pre sprostredkovanie výkonných umelcov a kaviarenských hudobníkov, ich evidenciu, pomaly strácali a prešli do spravovania súkromných umeleckých agentúr a sprostredkovateľov. Stáli odberatelia kaviarenskej hudby s pravidelnou hudobnou produkciou na Slovensku a v Bratislave v dnešnej dobe nie sú. A tak súkromné umelecké agentúry sprostredkovávajú hudobné súbory, sólistov, umelcov, zväčša na jednorazové, alebo krátkodobé zábavné podujatia, pokiaľ si svoje vystúpenia neorganizujú sami účinkujúci. Od roku 2000 veľmi spopulárnelo pripravovať veľké zábavné programy a podujatia. Ich realizáciou sa zaoberajú veľké domáce Agentúry a sprostredkovatelia zameraní na výrobu a realizáciu rôznych druhov show programov. Mnoho z týchto programov je na slušnej umeleckej úrovni, profesionálne dobre pripravených, žiaľ, často je aj realitou, že novodobé produkcie sú nekvalitne vyrobené programy (hudobné show), kde je cítiť vplyv doby, na úkor umeleckej hodnoty. Je možné vidieť a počuť interpretov pod mnohými programovými názvami v programoch slabej hudobnej, dramaturgickej a umeleckej úrovne. Okrem iných dôvodov je príčinou to, že v dnešnom show biznise sa často mylne hodnotí úroveň novo vyrobeného programu, či produkcie, iba podľa ceny vynaloženej na získanie účinkovania interpreta, novodobej hviezdy, často nesprávne vyvolenej, ktorej popularita nie je vždy zárukou umeleckej hodnoty. Prispieva k tomu aj skutočnosť, že hudobné vystúpenia a programy si objednávajú manažmenty a prosperujúce firmy, ktoré si môžu dovoliť vystúpenia novodobých hviezd show biznisu prostredníctvom agentúr a sprostredkovateľov, ktorí svoje show produkcie, či umelcov majú v záujme predať podľa vzoru ich profesných predchodcov čo najlepšie, bez veľkej dilemy, či umelecká hodnota programu, alebo výkon interpreta zodpovedá požadovaným kritériám. Ale v Bratislave sídli viac renomovaných umeleckých agentúr s flexibilnými odborníkmi, so skúsenosťami v profesionálnom show biznise a tak sa profesijné prešľapy stávajú zriedkavejším javom v Bratislavskom hudobnom dianí dnešnej doby.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?